Pas op, dit is de live database! om QSK goed te kunnen testen is deze omgeving op live aangesloten.
Terug
Interview

Interview met een acteur

Bij wat voor bedrijf werkt u? Wat doet dit bedrijf?

Ik werk voor mezelf. Ik deed en doe acteerwerk en ik geef presentatietrainingen.

Wat voor werk doet u precies?

Tegenwoordig ben ik vooral bezig met het geven van presentatietrainingen. Maar ik ga ook weer wat meer acteren. Ik had laatst bijvoorbeeld een rol in een KLM-reclame. Vroeger heb ik zo’n acht afleveringen een rol gehad in Goede Tijden Slechte Tijden (GTST). Ik speelde toen onder andere met Lieke van Lexmond. Ook heb ik gespeeld in de film Hel van ‘63 en in de serie New Kids. En ik heb opgetreden als cabaretier. Ik deed ook sketches voor de radio samen met Stefan Pop.

Hoe bent u bij dit beroep terecht gekomen?

Ik was een moeilijke leerling en ben van drie scholen afgestuurd. Ik deed onder andere de leraren na… Mijn toneeljuf belde mijn moeder op en zei dat ik een echte acteur was en naar de Toneelschool moest gaan. Zelf had ik daar nog niet over nagedacht, maar het leek me wel wat.

Om naar de Toneelschool te gaan, had ik een havo-diploma nodig. Dus ik ging naar het volwassenenonderwijs. Omdat ik nu een doel had, had ik mijn diploma heel snel gehaald. Ik deed auditie (dat betekent dat je laat zien wat je kunt, mensen bepalen dan of je goed genoeg bent) bij de school en werd meteen afgewezen. Ik heb toen cursussen gevolgd in Den Haag en heb daarna weer auditie gedaan, dit keer in Utrecht. Ik werd aangenomen. Mijn tijd op de Toneelschool was superzwaar. Ik was daar van 8.30 tot 17.30 uur en dronk het eerste jaar alleen maar cola. Ik moest soms zelfs overgeven van de vermoeidheid.

Na wat tegenslagen (bijna haalde ik jaar 2 niet) ben ik in 2008 afgestudeerd. Ik deed mee aan het Cabaretfestival in Groningen en won de publieksprijs. Ik kreeg toen een tournee. Zo is het allemaal begonnen. Ik ging toen onder andere spelen in GTST.

Wat is het mooiste aan uw werk?

Als ik het gevoel heb dat ik iets heb geleerd. Ik leerde bijvoorbeeld dat ik bij improvisaties meer emoties moest laten zien. Dus als je als acteur moet huilen, dat je dan best écht mag huilen. Denk aan iets verdrietigs in je eigen leven en gebruik dat op het podium. Echte emoties zijn zoveel beter dan neppe emoties.

Wat vindt u zelf het minst leuk aan uw werk?

Het is vervelend dat je vaak lang moet wachten voordat je ‘aan de beurt’ bent. Bij een film bijvoorbeeld zit je soms wel vier uur te wachten.

Lees verder voor het complete interview

Je moet graag in de aandacht willen staan. Het is natuurlijk best eng om in de spotlights te staan, maar de pijn om niet gezien te worden moet groter zijn dan de pijn om wel gezien te worden. Je moet je moment durven pakken. En het is zoals gezegd belangrijk om ondernemend te zijn. Netwerken en de juiste mensen kennen is echt essentieel in dit vak.

Een misvatting over mijn werk als presentatietrainer is dat je het kunt worden zonder er een opleiding voor te doen. Dat kan ook wel, maar mijn mening is dat een goede opleiding echt nodig is! Je weet dan bijvoorbeeld precies hoe een stem, lichaam en gedachten werken van iemand die in de spotlights staat. Die kennis is nodig om mensen goed te leren presenteren en van hun spreekangst af te helpen.

In Nederland kun je stemworkshops volgen of filmworkshops. In Amerika zijn meer mogelijkheden, zoals in New York. Ik doe hier nu zelf ook een cursus.

De toneelwereld is afhankelijk van de politiek. Ik denk dat er steeds minder geld voor toneel zal zijn. Er zullen slechts een paar grote organisaties overblijven.

Verder gaat YouTube een steeds belangrijkere rol spelen. Je moet ondernemend zijn en jezelf laten zien. Acteurs gaan bijvoorbeeld vloggen en op zoek naar sponsors.

Daarnaast denk ik dat er in Nederland vooral kansen liggen op het gebied van romantische komedies. Daar is ons land heel goed in, net als in cabaret. Voor dramafilms moet je toch echt naar Amerika.

Zorg ervoor dat je ook ander werk hebt om genoeg geld te verdienen. Ga dus ook trainingen verzorgen of lesgeven. Als je geen acteerklus MOET binnenhalen, ben je veel relaxter bij audities en krijg je eerder de klus. Je moet ook zichtbaar zijn op de sociale media, en, heel belangrijk, veel netwerken! Zonder een goed netwerk kom je er niet. Ga ook naar premières, festivals, enzovoort als je weet dat daar mensen rondlopen die jou aan werk kunnen helpen.

Doe wat goed voelt. Als iets je niet lukt, komen er wel weer andere dingen op je pad. En onthoud dat je ook zonder naar een toneelschool te gaan acteur kunt worden!